БІНПО ВЗЯВ УЧАСТЬ У ТРЕНІНГУ «ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ І АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ: ЯК НЕ ПЕРЕСТУПИТИ МЕЖУ ДОЗВОЛЕНОГО?»

05.11. 2025

 4 листопада 2025 року науково-педагогічні працівники та здобувачі вищої освіти Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України взяли участь у тренінгу «Штучний інтелект і академічна доброчесність: як не переступити межу дозволеного?», який відбувся у змішаному форматі (очно та онлайн).

Організатор заходу: Карпатський національний університет імені Василя Стефаника.

У роботі тренінгу взяли участь представники Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти:

– Вікторія Сидоренко – директорка Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти, докторка педагогічних наук, професорка;

– Юлія Герасименко – завідувачка кафедри педагогіки, психології та менеджменту, докторка економічних наук, професорка;

– Валентин Рибалка – професор кафедри педагогіки, психології та менеджменту, доктор психологічних наук, професор;

– Юлія Грибовська – доцентка кафедри педагогіки, психології та менеджменту, кандидатка економічних наук, доцентка;

– Ілля Пахомов – старший викладач кафедри педагогіки, психології та менеджменту;

– здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійних програм «Психологія» і «Педагогіка вищої школи».

Мета заходу: підвищення рівня обізнаності учасників освітнього процесу щодо етичних, правових і методичних аспектів використання штучного інтелекту у науковій та освітній діяльності; обговорення підходів до забезпечення академічної доброчесності в умовах цифрової трансформації освіти.

Офіційно відкрили тренінг та представили його програму:

– Тарас Паска – голова Ради з НДР студентів, аспірантів і молодих учених Карпатського національного університету імені Василя Стефаника, доктор філософії;

– Наталія Кохан – голова Комісії з питань етики та академічної доброчесності, кандидат юридичних наук.

З вітальними словами до учасників тренінгу звернулися:

– Валентина Якубів – перший проректор університету, доктор економічних наук, професор;

– Анастасія Сімахова – голова Ради молодих учених при Міністерстві освіти і науки України, доктор економічних наук, професор.

Під час заходу спікери представили доповіді, присвячені взаємозв’язку академічної доброчесності, цифрової грамотності та штучного інтелекту:

  1. «Нормативний аспект застосування ШІ в освіті і науці» – Максим Яцина, доктор філософії (PhD) у галузі права, старший викладач кафедри політики у сфері боротьби зі злочинністю та кримінального права КНУВС.
  2. «Штучний інтелект у наукових дослідженнях: між інновацією та відповідальністю. Положення університету щодо використання ШІ» – Тетяна Корнієнко, уповноважена ректора з питань цифровізації, начальниця відділу документообігу та діловодства КНУВС.
  3. «ШІ у наукових роботах: як виявляється і оцінюється пряме використання» – Роман Дзумедзей, директор Наукової бібліотеки, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри фізики та астрономії КНУВС.
  4. «Практичні інструменти на основі ШІ для дослідника» – Ольга Гандера, викладачка Івано-Франківського фахового коледжу, провідна фахівчиня Інформаційно-обчислювального центру КНУВС.

Під час тренінгу було обговорено:

– можливості використання ChatGPT, Copilot, Grammarly, Research Rabbit у науковій діяльності;

– етичні аспекти застосування ШІ для написання наукових текстів, підготовки звітів і методичних матеріалів;

– практичні інструменти для виявлення плагіату, самоцитування та використання штучного інтелекту у роботах здобувачів освіти;

– формування політики університетів щодо впровадження ШІ в освітній процес із дотриманням академічної доброчесності.

Учасники дійшли згоди, що дотримання принципів академічної доброчесності в умовах цифровізації стає невід’ємною складовою професійної етики педагога і науковця.

Щиро дякуємо організатору тренінгу за можливість долучитися до обговорення сучасних викликів і стратегічних напрямів формування доброчесного освітнього простору в Україні. Отримані знання сприятимуть підвищенню рівня цифрової компетентності науково-педагогічних працівників та здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійних програм «Психологія» і «Педагогіка вищої школи», а також упровадженню інноваційних практик використання ШІ в освітньому процесі Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти.