У БІНПО ВІДБУЛАСЯ ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ «ДИТИНА – ТІЛО І СТРЕС»
08.01. 2024
05 січня 2024 року науково-педагогічні працівники Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти, а також здобувачі вищої освіти за спеціальністю 053 «Психологія» взяли участь у гостьовій лекції «Дитина – тіло і стрес». У лекції взяли участь: від кафедри педагогіки, психології та менеджменту – Юлія Герасименко, професорка кафедри, докторка економічних наук, доцентка, Наталія Торба, доцентка кафедри, кандидатка психологічних наук, доцентка, Олег Фурс, доцент кафедри, кандидат психологічних наук, доцент, Ілля Пахомов, старший викладач кафедри; від кафедри технологій навчання, охорони праці та дизайну – Ганна Кравченко, завідувачка кафедри, докторка педагогічних наук, професорка, Світлана Швидка, доцентка кафедри, кандидатка фізико-математичних наук, доцентка, Анастасія Костина, старша лаборантка кафедри; від кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін гостьову лекцію відвідала старша викладачка кафедри Ольга Лебідь.
Гостьову лекцію організувала Дафна Шарон-Максимів (Ізраїль), освітня психологиня, засновниця методики Хібукі-терапії, Міжнародний експерт із роботи з травмою і посттравмою в дітей і підлітків.
Проводила лекцію Марина Дохновська, спеціаліст з питань сенсомоторного розвитку та сенсорної інтеграції у Sulamot GROUP, дитячий реабілітолог, сертифікований діагност і терапевт клініки NDFA (Ізраїль), інструктор з розвитку дитини (Університет Тель-Авів, Ізраїль), міжнародний інструктор з масажу немовлят (IAIM), гідротерапевт по системі Ватсу (Watsu), авторка курсу для батьків та спеціалістів «Сенсорна терапія: від теорії до практики».
Дана тема є особливо актуальною для викладачів кафедри педагогіки, психології та менеджменту, які викладають теми, пов’язані з наданням психологічної допомоги дітям, в т. ч. постраждалим від воєнних дій. Психіка таких дітей дуже вразлива і не всі методи психологічної допомоги можна застосовувати до них. Одним з ефективних методів такої допомоги є сенсорна терапія.
Марина Дохновська розпочала лекцію з пояснення поняття «стрес», його проявів у дитини, як психічних, такі і тілесних. Особливу увагу вона звернула на роботу з сенсорними системами: вестибулярною, пропоріоцептивною та тактильною.
Вона повідомила, що сенсорна інтеграція (сенсорна інтеграційна терапія) – це процес, під час якого нервова система дитини отримує інформацію від рецепторів всіх відчуттів (дотик, вестибулярний апарат, відчуття тіла або пропріоцепція, нюх, зір, слух, смак), потім організовує їх і інтерпретує так, щоб вони могли бути використані в цілеспрямованій діяльності. Іншими словами, це адаптаційна реакція, що служить для виконання певної дії, прийняття відповідного положення тіла. Метою терапії сенсорної інтеграції є посилення, балансування і розвиток обробки сенсорних стимулів центральною нервовою системою.
При виникненні порушень обробки сенсорних сигналів з’являються дисфункції в моторному, пізнавальному розвитку, а також в поведінкових характеристиках дитини. Найбільшу ефективність методика дає в корекції дітей з синдромом Дауна, затримкою психічного розвитку, дитячим церебральним паралічем, аутизмом. Дитина поступово вчиться інтерпретувати сенсорні відгуки і адаптуватися на нових і нових, більш досконалих рівнях. Окрім цього, метод є надзвичайно корисним дітям з нормальним розвитком для покращення уваги та концентрації, грубої та дрібної моторики, зорових і слухових здібностей, самосвідомості та самооцінки.
Комплекс вправ з сенсорної інтеграції створюється на основі сенсорної діагностики індивідуально для кожної дитини. Методи сенсорної інтеграції можуть включатися як складові частини в заняття за будь-якими іншими методиками. Через розвиток сенсорики терапевт дає дитині механізм пізнання світу.
Також Марина Дохновська нагадала про техніку «майндфулнес». Це практика для вирішення психологічних конфліктів, усвідомлення своїх думок, емоцій і досвіду у кожному моменті. Вона полягає у постійному поверненні уваги дитини до діяльності її відчуттів та вражень за допомогою усвідомленого дихання. Таким чином акцентується усвідомленість, загострюється ясність і прийняття сьогоднішнього моменту нашої реальності.
Вона наголосила, що у нашому мозку є мільярди клітин – нейронів, які мають між собою зв’язок та передають імпульс, – за допомогою цього функціонує увесь організм. Під впливом стресу зв’язки розриваються і ось на ці розірвані шляхи впливає майндфулнес. Нещодавно було відкрито нові можливості нашого мозку – нейропластичність – здатність змінюватися та адаптуватися під дією емоцій, досвіду, нового виду діяльності, здатність відновлювати втрачені зв’язки внаслідок пошкодження або у відповідь на зовнішній вплив. За допомогою концепції майндфулнес мозок дитини відновлює втрачені зв’язки та повертається у попередній тонус.
Після завершення лекції її учасники подякували спікерці Марині Дохновській та організаторці Дафні Шарон-Максимів за надзвичайно корисну й актуальну інформацію щодо застосування сенсорної терапії у роботі з дітьми та запросили їх до нових зустрічей!