У БІНПО ВІДБУЛАСЯ ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ «ДИТИНА – ТІЛО І СТРЕС»

Січ 8, 2024

  05 січня 2024 року науково-педагогічні працівники Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти, а також здобувачі вищої освіти за спеціальністю 053 «Психологія» взяли участь у гостьовій лекції «Дитина – тіло і стрес». У лекції взяли участь: від кафедри педагогіки, психології та менеджменту – Юлія Герасименко, професорка кафедри, докторка економічних наук, доцентка, Наталія Торба, доцентка кафедри, кандидатка психологічних наук, доцентка, Олег Фурс, доцент кафедри, кандидат психологічних наук, доцент, Ілля Пахомов, старший викладач кафедри; від кафедри технологій навчання, охорони праці та дизайну – Ганна Кравченко, завідувачка кафедри, докторка педагогічних наук, професорка, Світлана Швидка, доцентка кафедри, кандидатка фізико-математичних наук, доцентка, Анастасія Костина, старша лаборантка кафедри; від кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін гостьову лекцію відвідала старша викладачка кафедри Ольга Лебідь. 

Гостьову лекцію організувала Дафна Шарон-Максимів (Ізраїль), освітня психологиня, засновниця методики Хібукі-терапії, Міжнародний експерт із роботи з травмою і посттравмою в дітей і підлітків.

Проводила лекцію Марина Дохновська, спеціаліст з питань сенсомоторного розвитку та сенсорної інтеграції у Sulamot GROUP, дитячий реабілітолог, сертифікований діагност і терапевт клініки NDFA (Ізраїль), інструктор з розвитку дитини (Університет Тель-Авів, Ізраїль), міжнародний інструктор з масажу немовлят (IAIM), гідротерапевт по системі Ватсу (Watsu), авторка курсу для батьків та спеціалістів «Сенсорна терапія: від теорії до практики».

Дана тема є особливо актуальною для викладачів кафедри педагогіки, психології та менеджменту, які викладають теми, пов’язані з наданням психологічної допомоги дітям, в т. ч. постраждалим від воєнних дій. Психіка таких дітей дуже вразлива і не всі методи психологічної допомоги можна застосовувати до них. Одним з ефективних методів такої допомоги є сенсорна терапія.

Марина Дохновська розпочала лекцію з пояснення поняття «стрес», його проявів у дитини, як психічних, такі і тілесних. Особливу увагу вона звернула на роботу з сенсорними системами: вестибулярною, пропоріоцептивною та тактильною.

Вона повідомила, що сенсорна інтеграція (сенсорна інтеграційна терапія) це процес, під час якого нервова система дитини отримує інформацію від рецепторів всіх відчуттів (дотик, вестибулярний апарат, відчуття тіла або пропріоцепція, нюх, зір, слух, смак), потім організовує їх і інтерпретує так, щоб вони могли бути використані в цілеспрямованій діяльності. Іншими словами, це адаптаційна реакція, що служить для виконання певної дії, прийняття відповідного положення тіла. Метою терапії сенсорної інтеграції є посилення, балансування і розвиток обробки сенсорних стимулів центральною нервовою системою.

При виникненні порушень обробки сенсорних сигналів з’являються дисфункції в моторному, пізнавальному розвитку, а також в поведінкових характеристиках дитини. Найбільшу ефективність методика дає в корекції дітей з синдромом Дауна, затримкою психічного розвитку, дитячим церебральним паралічем, аутизмом. Дитина поступово вчиться інтерпретувати сенсорні відгуки і адаптуватися на нових і нових, більш досконалих рівнях. Окрім цього, метод є надзвичайно корисним дітям з нормальним розвитком для покращення уваги та концентрації, грубої та дрібної моторики, зорових і слухових здібностей, самосвідомості та самооцінки.

Комплекс вправ з сенсорної інтеграції створюється на основі сенсорної діагностики індивідуально для кожної дитини. Методи сенсорної інтеграції можуть включатися як складові частини в заняття за будь-якими іншими методиками. Через розвиток сенсорики терапевт дає дитині механізм пізнання світу.

Також Марина Дохновська нагадала про техніку «майндфулнес». Це практика для вирішення психологічних конфліктів,  усвідомлення своїх думок, емоцій і досвіду у кожному моменті. Вона полягає у постійному поверненні уваги дитини до діяльності її відчуттів та вражень за допомогою усвідомленого дихання. Таким чином акцентується усвідомленість, загострюється ясність і прийняття сьогоднішнього моменту нашої реальності.

Вона наголосила, що у нашому мозку є мільярди клітин – нейронів, які мають між собою зв’язок та передають імпульс, – за допомогою цього функціонує увесь організм. Під впливом стресу зв’язки розриваються і ось на ці розірвані шляхи впливає майндфулнес. Нещодавно було відкрито нові можливості нашого мозку – нейропластичність – здатність змінюватися та адаптуватися під дією емоцій, досвіду, нового виду діяльності, здатність відновлювати втрачені зв’язки внаслідок пошкодження або у відповідь на зовнішній вплив. За допомогою концепції майндфулнес мозок дитини відновлює втрачені зв’язки та повертається у попередній тонус.

Після завершення лекції її учасники подякували спікерці Марині Дохновській та організаторці Дафні Шарон-Максимів за надзвичайно корисну й актуальну інформацію щодо застосування сенсорної терапії у роботі з дітьми та запросили їх до нових зустрічей!