БІНПО ВЗЯВ УЧАСТЬ У МІЖНАРОДНОМУ ВЕБІНАРІ «ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ НІМЕЧЧИНИ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ НАВЧАЛЬНИХ МІСЦЬ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ЯК СКЛАДОВОЇ ЧАСТИНИ ДУАЛЬНОГО НАВЧАННЯ»
22.03. 2023
21 березня 2023 року науково-педагогічні працівники Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України взяли участь у міжнародному вебінарі «Впровадження досвіду Німеччини щодо використання навчальних місць на підприємствах як складової частини дуального навчання».
Вебінар організовано Освітнім центром економіки федеральної землі Мекленбург-Передня Померанія у рамках українсько-німецького проєкту «Розвиток соціального діалогу в Дніпропетровському регіоні», що має на меті популяризацію, вивчення та запровадження досвіду німецьких колег. Спікером заходу виступив Керстен Бартельс, досвідчений практик, консультант і тренер для навчання в компанії Volkswerft Strahlsund (судноверф).
У міжнародному вебінарі з вивчення німецького досвіду формування людського потенціалу взяли участь науково-педагогічні працівники БІНПО: Андрій Єрмоленко, заступник директора з навчальної роботи, кандидат політичних наук, доцент; Олена Юденкова, учена секретарка, кандидатка педагогічних наук; старша викладачка кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін Вікторія Баркар; викладачі кафедри технологій навчання, охорони праці та дизайну: Олександр Самойленко, доктор педагогічних наук, професор кафедри, Світлана Швидка, доцентка.
Керсен Бартельс у своїй доповіді здійснив акцент на співпраці в місцях навчання на організаційному рівні, а саме покроково розібрав практичні кейси: розробка та узгодження навчальних регламентів та рамкових навчальних планів; організація співпраці навчальних місць; професійна школа як частина дуального навчання; рамкова навчальна програма; концепція навчальних галузей; навчальні ситуації; річне дидактичне планування; співпраця між місцями навчання; складання освітнього плану підприємства.
Науково-педагогічні працівники БІНПО отримали змогу глибоко зануритися в процеси планування професійного навчання на організаційному рівні. Цікавими є особливості річного дидактичного планування: дидактичний річний план перераховує всі навчальні ситуації у відповідному навчальному курсі та документує всі виміри компетенцій, соціальні форми, зв’язки, обов’язки та відсилання до загальноосвітніх дисциплін; дидактичне річне планування має виконуватися в професійній школі і передбачає глибокі знання роботи підприємства та бізнес-процесів, які тренери викладачі отримують, наприклад, під час відвідування підприємств, стажування на робочому місці або в робочих групах.
Як з’ясувалося, при розробці дидактичного річного планування командам навчальних курсів рекомендується дотримуватися наступного порядку дій:
- Проаналізувати пакет навчальних програм для відповідної освітньої спеціалізації, щоб отримати загальне уявлення про всі освітні галузі, предмети та проблемні ситуації.
- Визначити та назвати ситуації для освітніх галузей або предметів. При цьому слід звертати увагу на зв’язки між освітніми галузями та предметами.
- Опрацювати навчальні ситуації зі списку. Необхідно вирішити, чи буде робота над розробкою організована в підгрупах, чи буде доручена окремим викладачам.
- Результати роботи підгруп або окремих викладачів слід порівняти з оригінальним списком та обговорити в команді курсу.
- Результати цього процесу мають бути задокументовані і можуть бути використані як вступ до динамічного процесу впровадження, оцінювання та оптимізації дидактичного року.
Підприємства також мають відповідні зобов’язання, складають освітній план підприємства. План навчання на підприємстві є частиною договору про професійне навчання і описує фактичний хід навчання на підприємстві на основі рамкового плану навчання.
Колектив БІНПО вдячний організаторам вебінару за актуальні питання, можливість експертного вивчення зарубіжних освітніх систем, дослідити тенденції розвитку професійної освіти в країнах Європейського Союзу. «Німецька» модель професійної освіти цікава тим, що основною формою професійної підготовки є дуальна система, що складається з двох компонентів: практичного навчання на робочому місці на підприємстві (3-4 дні на тиждень) та оволодіння теоретичними основами професії у професійній школі, заняття в якій проводяться 1-2 дні на тиждень. Наближення до практики гарантує гнучкість і орієнтацію на вимоги, щоб постійно пристосовувати навчання до нових професійних вимог.