БІНПО ВЗЯВ УЧАСТЬ У МІЖНАРОДНОМУ ВЕБІНАРІ «ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ НІМЕЧЧИНИ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ НАВЧАЛЬНИХ МІСЦЬ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ЯК СКЛАДОВОЇ ЧАСТИНИ ДУАЛЬНОГО НАВЧАННЯ»

22.03. 2023

  21 березня 2023 року науково-педагогічні працівники Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України взяли участь у міжнародному вебінарі «Впровадження досвіду Німеччини щодо використання навчальних місць на підприємствах як складової частини дуального навчання».

Вебінар організовано Освітнім центром економіки федеральної землі Мекленбург-Передня Померанія у рамках українсько-німецького проєкту «Розвиток соціального діалогу в Дніпропетровському регіоні», що має на меті популяризацію, вивчення та запровадження досвіду німецьких колег. Спікером заходу виступив Керстен Бартельс, досвідчений практик, консультант і тренер для навчання в компанії Volkswerft Strahlsund (судноверф).

У міжнародному вебінарі з вивчення німецького досвіду формування людського потенціалу взяли участь науково-педагогічні працівники БІНПО: Андрій Єрмоленко, заступник директора з навчальної роботи, кандидат політичних наук, доцент; Олена Юденкова, учена секретарка, кандидатка педагогічних наук; старша викладачка кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін Вікторія Баркар; викладачі кафедри технологій навчання, охорони праці та дизайну: Олександр Самойленко, доктор педагогічних наук, професор кафедри, Світлана Швидка, доцентка.

Керсен Бартельс у своїй доповіді здійснив акцент на співпраці в місцях навчання на організаційному рівні, а саме покроково розібрав практичні кейси: розробка та узгодження навчальних регламентів та рамкових навчальних планів; організація співпраці навчальних місць; професійна школа як частина дуального навчання; рамкова навчальна програма; концепція навчальних галузей; навчальні ситуації; річне дидактичне планування; співпраця між місцями навчання; складання освітнього плану підприємства.

Науково-педагогічні працівники БІНПО отримали змогу глибоко зануритися в процеси планування професійного навчання на організаційному рівні. Цікавими є особливості річного дидактичного  планування: дидактичний річний план перераховує всі навчальні ситуації у відповідному навчальному курсі та документує всі виміри компетенцій, соціальні форми, зв’язки, обов’язки та відсилання до загальноосвітніх дисциплін; дидактичне річне планування має виконуватися в професійній школі і передбачає глибокі знання роботи підприємства та бізнес-процесів, які тренери викладачі отримують, наприклад, під час відвідування підприємств, стажування на робочому місці або в робочих групах.

Як з’ясувалося, при розробці дидактичного річного планування командам навчальних курсів рекомендується дотримуватися наступного порядку дій:

  1. Проаналізувати пакет навчальних програм для відповідної освітньої спеціалізації, щоб отримати загальне уявлення про всі освітні галузі, предмети та проблемні ситуації.
  2. Визначити та назвати ситуації для освітніх галузей або предметів. При цьому слід звертати увагу на зв’язки між освітніми галузями та предметами.
  3. Опрацювати навчальні ситуації зі списку. Необхідно вирішити, чи буде робота над розробкою організована в підгрупах, чи буде доручена окремим викладачам.
  4. Результати роботи підгруп або окремих викладачів слід порівняти з оригінальним списком та обговорити в команді курсу.
  5. Результати цього процесу мають бути задокументовані і можуть бути використані як вступ до динамічного процесу впровадження, оцінювання та оптимізації дидактичного року.

Підприємства також мають відповідні зобов’язання, складають освітній план підприємства. План навчання на підприємстві є частиною договору про професійне навчання і описує фактичний хід навчання на підприємстві на основі рамкового плану навчання.

Колектив БІНПО вдячний організаторам вебінару за актуальні питання, можливість експертного вивчення зарубіжних освітніх систем, дослідити тенденції розвитку професійної освіти в країнах Європейського Союзу. «Німецька» модель професійної освіти цікава тим, що основною формою професійної підготовки є дуальна система, що складається з двох компонентів: практичного навчання на робочому місці на підприємстві (3-4 дні на тиждень) та оволодіння теоретичними основами професії у професійній школі, заняття в якій проводяться 1-2 дні на тиждень. Наближення до практики гарантує гнучкість і орієнтацію на вимоги, щоб постійно пристосовувати навчання до нових професійних вимог.