Білоцерківський інститут неперервної професійної ОСВІТИ
ДЗВО «УНІВЕРСИТЕТ МЕНЕДЖМЕНТУ ОСВІТИ» НАПН України

СТУДІЯ КОРПОРАТИВНОГО ТИМБІЛДИНГУ. Засідання 2

10.11. 2022

Засідання 2. МИСТЕЦТВО СТВОРЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНОГО ІМІДЖУ (22.04.2022)

 

МАТЕРІАЛИ ЗАСІДАННЯ  22 квітня 2022 року
“Школи корпоративного тимбілдингу”
СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ НА ТЕМУ: “МИСТЕЦТВО СТВОРЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНОГО ІМІДЖУ”

Модератор – доцентка Лукіянчук А.М.

 

 

У лексиконі вітчизняної психології активно впроваджуються іншомовні терміни: креативність, менеджмент, тренінг, маркетинг і багато інших, в тому числі ІМІДЖ. Але це не просто нові слова, а поняття, концепції, які необхідно співвідносити з усталеним понятійним ладом російської психології.

На зміну командно-адміністративних методів управління приходять методи, засновані на переконанні та інших засобах соціально-психологічного впливу. Серед цих засобів важливе місце займає імідж керівника, фахівця, державного службовця. Будучи одним з потужних засобів психологічного впливу, імідж одночасно з цим виконує і функцію самовираження, самовияву відображуваного в ньому суб’єкта, а також тісно пов’язані з нею функції самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення. Здійснюючи продуктивну діяльність зі створення свого іміджу, людина не тільки демонструє своїм соціальним оточенню свої найбільш привабливі індивідуальна, особистісні і професійно-діяльнісні якості, а й навчається бачити себе «зі сторони», усвідомлювати свої слабкості і недоліки, співвідносити свої об’єктивні характеристики з еталонним чином індивіда, особистості, професіонала.

В останні роки поняття іміджу міцно увійшло в обіг в періодичній пресі, телебаченні, рекламі, проникло у побутову мову. Як правило, імідж сприймається людьми як певна цінність, асоціюючись з успішністю тієї чи іншої діяльності, індивідуальної чи колективної. Усвідомлення цінності доброго іміджу оформляється в соціальне замовлення, відповіддю на нього стає стрімкий розвиток іміджмейкінгу – професійної діяльності зі створення й перетворення іміджу.

Успіх діяльності організації певною мірою залежить і від її іміджу, який можна розглядати як систему уявлень людей про організацію та її співробітників.

Термін “імідж” (англ. іmage – образ, престиж, репутація) – враження, яке організація та її співробітники справляють на людей і яке фіксується в їх свідомості у формі певних емоційно забарвлених стереотипних уявлень (думок, суджень про них).

У психології під іміджем розуміють характер стереотипу, що склався в масовій свідомості і має емоційно забарвлений образ кого-небудь або чого-небудь. Імідж відображає соціальні очікування певної групи. Формування іміджу відбувається стихійно, але частіше воно є результатом роботи фахівців.

Функції іміджу

Функції іміджу можна розділити на ціннісні і технологічні. Розглянемо ці функції детальніше. До ціннісним функцій іміджу ставляться:

Особистісно підносить. Завдяки створенню навколо особистості ореолу привабливості, вона стає соціально затребуваною, розкутою в прояві своїх кращих якостей.

Комфортізація міжособистісних відносин. Суть цієї функції в тому, що чарівність людей об’єктивно привносить в їх спілкування симпатії і доброзичливість, а тому моральну міру терпимості і такту.

Психотерапевтична. Суть її в тому, що особистість, завдяки усвідомленню своєї індивідуальної непересічність і підвищеної комунікабельності, знаходить стійке мажорний настрій і впевненість в собі.

Таким чином, ціннісні функції іміджу свідчать про його безспірному значенні у вибудовуванні здорової душевної організації особистості. Філософська зв’язка «форма і зміст» пояснює закономірність функціонування іміджу як зовнішнього прояву духовного здоров’я особистості, стану її біоенергетичного потенціалу. Д.І. Менделєєв на обкладинці книги «Основи хімії» написав: сутність пізнається через форму. Інтерпретуючи цей вислів видатного вітчизняного вченого, скажімо: За допомогою іміджу найбільш помітно, а тому є для інших людей, проявляється внутрішній світ конкретної особистості. Ось чому така велика роль ціннісних функцій іміджу.

До технологічних функцій іміджу ставляться :

Міжособистісної адаптації. Завдяки правильно обраному іміджу можна швидко увійти в конкретне соціальне середовище, привернути до себе увагу, оперативно встановити доброзичливі стосунки.

Висвічування кращих особистісно-ділових якостей. Сприятливий імідж дає можливість візуально представити найбільш привабливі якості людини, дозволяючи стикаються з ним людям пізнавати саме ці риси, що викликають симпатію чи добре розташування.

Затінення негативних особистісних характеристик. Допомогою макіяжу, дизайну одягу, аксесуарів, зачіски і т.д. можна відвернути людей від тих недоліків, які має людина.

Організація уваги. Привабливий імідж мимоволі притягує до себе людей, він імпонує їм, а тому вони психологічно легше розташовуються до того, що він говорить або демонструє.

Подолання вікових рубежів. Майстерно володіючи технологією самопрезентації, що конкретно проявляється у вдалому виборі моделей поведінки і виконанні різних ролей, можна комфортно себе почувати в спілкуванні з людьми різного соціального стану та професійного статусу, не сковуючи себе «комплексом» власного віку.

Знання технологічних функцій іміджу пропонує широке практичне його використання. Посилаючись на одне з висловлювань Наполеона: «Я буваю то лисом, то левом. Весь секрет управління полягає в тому, щоб знати, коли слід бути тим або іншим ».

Зовнішній вигляд ділової людини

Як відомо, люди формують свою думку про людину вже протягом перших секунд, просто кинувши погляд – навіть до того, як він відкриєте рот і вимовите перше слово. Організовує ділову презентацію, зустріч з клієнтом або партнером, виступає або спілкується з колегами по роботі – в будь-якому варіанті дуже важливо, яке враження він справляє. Якщо зовнішність приваблива, то людина може вже від самого початку привернути до себе увагу клієнтів, і точно також можна відштовхнути від себе людину, якщо зовнішній вигляд недоречний.

Але просто мати відповідний зовнішній вигляд ще не найголовніше. Необхідно, щоб сам людина відчувала себе комфортно, і щоб впевненість передавалася клієнтам. Якщо людина знає, що добре одягнений, чудово причесаний, перебуває в нормальній фізичній формі, то він буде прямо випромінювати впевненість у собі. Якщо ж він відчує, що щось не так, щось не відповідає власним стандартам, то несвідомо почне зосереджуватися на цій деталі. Навіть якщо навколишні скажуть, що він виглядає чудово, людина знає, що знаходиться в далеко не найкращій формі і мимоволі буде передавати це негативне відчуття іншим. Необхідно витратити зусилля, щоб підвищити власну самооцінку, людина сама повинна отримувати задоволення від свого зовнішнього вигляду. Неважливо, підприємець, політик або менеджер – в будь-якому випадку тон всьому майбутнього робочого дня людина ставить під час ранкового ритуалу і вибору одягу з гардеробу. Позитивні емоції можуть стати тим «підйомним краном», який допоможе діяти успішно.

Манера одягатися багато розповість про людину, про його прагненнях, про освіту, про те, що він собою представляє.

Жінки можуть одягатися консервативно, але просто, і при цьому використовувати дрібні деталі, які здатні ненав’язливо підкреслити її індивідуальність. Наприклад, шарфик або дорогі аксесуари здатні додати яскравий штрих до будь-якого суворому, консервативному гардеробу. Якщо людина впевнена в тому, що його одяг працює на нього і відповідає його образу, то він може зовсім забути про неї, зосередившись тільки на своїй роботі.

 

Три стилю одягу у діловій сфері

Консервативний стиль підходить банкірам, державним службовцям, юристам, тому що надає авторитет і підкреслює компетентність. Консервативний стиль допоможе підкреслити класичний костюм, зшитий з урахуванням суворих правил. Поєднання класичного костюма з хорошими манерами поведінки буде високо оцінений, особливо при першій зустрічі, причому ця оцінка пошириться на особистість у цілому. Цьому стилю властивий лаконічний контраст між костюмом і сорочкою. Аксесуари повинні бути комплектні і перебувати в гармонії з костюмом. Для жінок підійдуть хороші золоті або срібні годинники, сережки класичної форми. Макіяж легкий, але не завжди обов’язковий, якщо звичайно в цей день немає нарад або зустрічей з клієнтами. Взуття на середньому чи низькому каблуці, спідниця довжиною до рівня коліна. Чоловікам жодних аксесуарів, крім хороших годин, обручки і підходящих запонок.

Стиль для взаємодії підходить співробітникам фірм, які зайняті комунікацією, встановленням відносин і торгівлею. Даний стиль покликаний, як можна швидше, викликати прихильність. Щоб відповідати стилю взаємодії, одяг повинен містити деякий творчий потенціал володаря і вказувати на те, що він займає солідну посаду у фірмі. Вона не повинна радикально відрізнятися від класичного костюма. Жінки можуть обрати або ефектну блузку або жакет, або дорогий і елегантний матеріал. Штани допустимі тільки в елегантному брючному костюмі. Обов’язковий легкий макіяж і ні в якому разі аксесуари не повинні першими кидатися в очі.

Чоловікам нічого яскравого, повний костюм можна не надягати, але доречно зменшення контрасту між костюмом і сорочкою. Щоб показати наявність творчого потенціалу, характерного для таких сфер діяльності, як мода, шоу-бізнес, реклама або дизайн, потрібно скористатися творчим стилем.

Ділова людина має завжди йти в ногу з модою, намагатися виглядати краще. У цьому стилі підійдуть екстравагантність і авангард, новинки моди.

Колір – найкращий спосіб виразити себе, але не переборщити, часом маленька яскрава пляма в ансамблі краще, ніж отруйно-неоновий костюм. Можна зробити акцент на незвичайному светрі або модному жакеті, жінки можуть використовувати у своєму ансамблі наближені до класичних форми штанів, чоловіки можуть не одягати краватку.

Неформальна одяг творчого стилю, звичайно, виділяє з натовпу, але зовсім неприйнятна для серйозного бізнесу.

Отже, виходить, що:

Консервативний стиль викликає повагу, контролює, але тримає дистанцію.

Стиль взаємодії зменшує дистанцію, але зменшує і вашу значимість.

Творчий стиль не годиться для серйозного бізнесу.

І ще, вечірній одяг може чудово поєднувати як поняття впливу, так і встановлення відносин. При підборі одягу суворо необхідно слідувати наступним правилам:

  1. Все, що людина носить, дозволяє з великою часткою вірогідності говорити про нього, навіть якщо він про це не здогадується.
  2. Зовнішній вигляд повинен обов’язково відображати статус у світі бізнесу або положення на роботі.
  3. У кожній фірмі або компанії є свій фірмовий стиль одягу, який в обов’язковому порядку очікують.
  4. Коли складно зрозуміти, чого чекають від зовнішнього вигляду людини, не потрібно боятися запитувати.

Як показують психологічні дослідження, якість одягу можуть розпізнавати навіть діти, воно завжди і скрізь впізнається. Тому спроба заощадити на собі в одязі призведе лише до того, що на людині спробують заощадити всі інші. При підборі одягу потрібно уникати яскраво вираженого авангарду та екстравагантності. Спочатку необхідно подумати над деякими питаннями: «Чи буду я працювати один або з клієнтами», «Який мій статус і тип зовнішності?», «Який одяг більше підходить до культури моєї роботи?». І тільки відповівши на ці питання, відправлятися за покупками.

Але робота над створенням іміджу ділової людини не зводиться лише до створення зовнішнього образу, який може маскувати реальну сутність людини. Зовнішній вигляд – це лише стиль, обумовлений внутрішнім складом особистості.

Першим аспектом (етапом) формування іміджу є рівень самооцінки людини, яка значною мірою визначає її поведінку. Занижена самооцінка сковує людину, завищена – не дозволяє об’єктивно оцінювати ситуацію і себе в ній.

ЗАВДАННЯ:

1 Пройти тестування

МЕТОДИКА ДІАГНОСТИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

https://onlinetestpad.com/ua/testview/191567-metodika-d%D1%96agnostiki-profes%D1%96jno%D1%97-spryamovanost%D1%96-osobistost%D1%96

ОТЖЕ

Можемо визначити основні компоненти іміджу ділової людини:

  • самооцінка особистості;
  • моральні цінності особистості;
  • етика ділового спілкування;
  • діловий етикет і протокол;
  • тактика спілкування (уміла орієнтація в конкретній ситуації, володіння механізмами психологічної дії і т. д.);
  • зовнішній вигляд (одяг, аксесуари до одягу; постава і хода).

Виділяють зовнішні та внутрішні чинники формування іміджу.

Зовнішні чинники іміджу:

  • зовнішній вигляд: одяг, аксесуари одягу, зачіска, макіяж;
  • гарні манери: належні жести, пози, постава, хода;
  • виразність міміки та вміння нею керувати;
  • вміння використовувати простір для спілкування тощо.

Внутрішні (психологічні) чинники іміджу:

  • мистецтво подобатися людям;
  • вміння правильно спілкуватися;
  • наявність необхідних для позитивного іміджу якостей особистості;
  • вміння розуміти людей та впливати на них тощо.

Внутрішні (етичні) чинники іміджу:

  • чесність;
  • порядність;
  • повага до підлеглих, партнерів;
  • вірність даному слову;
  • здатність ефективно взаємодіяти згідно з діючим законодавством, встановленими правилами і традиціями тощо.

Фахівців, які займаються створенням образу, називають іміджмейкерами. На Заході, де іміджу приділяють велику увагу, існує широка мережа іміджмейкерів. У нашій країні ця діяльність ще не дуже поширена, окрім того, послуги іміджмейкерів коштують недешево. Тому кожен, певною мірою, повинен стати іміджмейкером. Потрібно уміти сформувати уявлення про імідж представника вашої професії, визначити його психологічний портрет. Кожен повинен стати “self-made-man” – людиною, яка сама себе створила.

ЗАВДАННЯ

  1. знадіть помилки у іміджі педагога

Отже, імідж є способом життя особи і групи, завдяки якому складається враження про них.

Формування, підтримання та розвиток іміджу потребує виваженої, ґрунтовної діяльності щодо створення, закріплення, посилення позитивної громадської думки про організацію.

Раціональне управління іміджем має враховувати рівні іміджу (продукція – послуги, марка, країна, споживачі) і чинники, що впливають на нього (поведінка, комунікація, символіка). При цьому дуже важливе позиціювання товару (послуги), тобто врахування психо¬логічної особливості, яка полягає у намаганні людини усвідомити для себе цінність товару чи послуги. Якщо товар стає для споживача єдиним і необхідним символом, задля чого він готовий піти на певні витрати, то й організація (фірма) стає символом товару. Так відбувається об’єднання іміджу товару й іміджу фірми завдяки впровадженню фірмового знака, марки . Купуючи товари з фірмовою маркою, споживач отримує певну суб’єктивну гарантію від неякісних послуг, продукції.

Успіх діяльності, престиж організації залежить не тільки від того, що та як вона виробляє, а й від її іміджу, тобто уявлення людей про неї. Тому психологія управління іміджем організації, її співробітників та ефективна реклама є невід’ємною частиною діяльності керівника.


Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial