Білоцерківський інститут неперервної професійної ОСВІТИ
ДЗВО «УНІВЕРСИТЕТ МЕНЕДЖМЕНТУ ОСВІТИ» НАПН України

НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА КАФЕДРИ ПП та М 2024 РІК

14.01. 2025

Кафедра виконує науково-дослідну роботу на тему: «Психолого-педагогічні чинники розвитку компетенцій і навичок фахівців у комплексній системі короткострокового прогнозування попиту на професії в умовах повоєнного відновлення України» у межах загальної теми НДР БІНПО ««Трендвотчінг ринку праці в системі підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах повоєнного відновлення України»» (РК № 0122U202007), яка затверджена протоколом Вченої ради ДЗВО «Університет менеджменту освіти» №  12 Вченої ради ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України від 21 грудня  2022 р. та протоколом № 10 засідання Вченої ради Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України від 21 грудня 2022 р.

До виконання НДР  залучено 12 науково-педагогічних працівників кафедри, з яких 5 є докторами наук, 5 – кандидатами наук, 1 старший викладач та 1 викладач без наукового ступеня.

Об’єкт дослідження – розвиток професійних компетентностей фахівців у комплексній системі короткострокового прогнозування попиту на професії в умовах повоєнного відновлення України.

Предмет дослідження – сукупність психолого-педагогічних чинників розвитку професійних компетентностей фахівців у сфері вищої і професійної освіти у комплексній системі короткострокового прогнозування попиту на професії в умовах повоєнного відновлення України.

Мета ІІ етапу (моделювально-експериментального). Дослідження психолого-педагогічних чинників та специфіки розвитку компетенцій і навичок фахівців в умовах війни, розробити рекомендації щодо їх адаптації до потреб повоєнного відновлення. Дослідження міграційних процесів, їх впливу на ситуацію на ринку праці в умовах війни та розробка рекомендацій щодо психологічного супроводу внутрішньо переміщених осіб (ВПО).

Відповідно до календарного плану виконання науково-дослідної роботи у 2024 році колективом кафедри ПП та М здійснено:

  • Досліджено особливості психологічної підтримки учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану та їхній вплив на ефективність навчання.
  • Проведено дослідження міграційних процесів, їх впливу на ситуацію на ринку праці в умовах повоєнного відновлення країни. Визначити можливості психологічного супроводу та підтримки ВПО в умовах війни.
  • Розроблено рекомендації щодо запобігання та подолання професійного вигорання серед педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти, а також впровадити програми підтримки їхньої психологічної стійкості.
  • Проаналізувано взаємозв’язки між сучасними вимогами до освітнього процесу та необхідними компетентностями педагогів, а також визначити їхню роль у підготовці кваліфікованих фахівців, здатних адаптуватися до вимог ринку праці в умовах повоєнного відновлення України.
  • Здійснено коригування освітніх програм підготовки фахівців на другому (магістерському) рівні вищої освіти, за результатами аналізу ринку праці і запитів роботодавців в умовах воєнного стану для підвищення якості підготовки фахівців з вищою освітою.
  • Розроблено науково-методичного забезпечення для реалізації психолого-педагогічних чинників розвитку професійних компетентностей слухачів курсів підвищення кваліфікації та здобувачів вищої освіти в умовах війни та повоєнного відновлення України;
  • проведено науково-організаційні заходи за темою НДР.

Упродовж 2024 року науково-педагогічними працівниками кафедри педагогіки, психології та менеджменту здійснено:

  • У ході аналізу визначено основні психолого-педагогічні чинники, які впливають на розвиток компетенцій і навичок фахівців: мотиваційний компонент – важливість внутрішньої та зовнішньої мотивації у процесі професійного розвитку; психоемоційний стан – рівень стресостійкості, адаптації до змін, а також вплив психологічного стану на здатність до навчання і професійного зростання; освітнє середовище – роль інтерактивних методів навчання, наставництва та командної роботи у формуванні професійних компетенцій; індивідуальні особливості – врахування когнітивних стилів, рівня готовності до навчання та професійного зростання.

Виявлено, що розвиток компетенцій фахівців значною мірою залежить від здатності короткотермінових освітньо-професійних програм адаптуватися до динамічних змін ринку праці. Потреба у короткостроковому прогнозуванні попиту на професії вимагає формування гнучких навичок, аналітичного мислення, а також здатності до швидкого перекваліфікування, а також створення безпечного освітнього середовища сприяє більш ефективному засвоєнню знань та навичок. Отже, врахування психолого-педагогічних чинників та розробка індивідуальних траєкторій навчання підвищують ефективність освітнього процесу й адаптивність фахівців до потреб ринку праці в умовах повоєнного відновлення України.

  • Під час проведення аналізу міграційних процесів було встановлено, що воєнні дії значно посилили як внутрішню, так і зовнішню міграцію населення, що спричинило істотні зміни у структурі ринку праці. Основні міграційні тенденції характеризуються переміщенням кваліфікованих працівників за кордон, а також нерівномірністю розподілу робочої сили в межах країни. Визначено, що міграційні процеси мають вплив на ринок праці – спостерігається дефіцит робочої сили у певних галузях, зокрема виробничій сфері, будівництві та аграрному секторі, що суттєво впливає на процеси відновлення країни та одночасно виявлено перенасичення ринку праці у секторах, де зосереджені внутрішньо переміщені особи.

Отже, регулювання міграційних процесів і створення умов для повернення кваліфікованих працівників є критично важливими для збалансування ринку праці. Варто сприяти перерозподілу внутрішньо переміщених осіб до регіонів з дефіцитом робочої сили через програми релокації, професійної підготовки та перекваліфікації.

  • Після проведення емпіричного дослідження рівня професійного вигорання різних категорій педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти були створені рекомендації, які включають: впровадження регулярних психологічних тренінгів, програм релаксації та
    емоційного відновлення для педагогічних працівників; запропоновано адаптивні методи управління робочим навантаженням та заходи з профілактики стресу на робочому місці; рекомендовано впроваджувати практики менторства та колегіальної підтримки для формування позитивного професійного середовища. Була розроблена програма підтримки психологічної стійкості, що включає когнітивно-поведінкові техніки, тренінги з розвитку емоційного інтелекту та засвоєння стратегій ефективного подолання стресу. Програма орієнтована на індивідуальні потреби педагогів, з урахуванням специфіки їхньої професійної діяльності в умовах повоєнного відновлення.

Впровадження рекомендацій і програми сприяє зниженню рівня професійного вигорання, підвищенню емоційної стійкості та задоволеності роботою серед педагогів. Результати апробації програми демонструють її ефективність у підвищенні професійної продуктивності та психологічного благополуччя працівників.

  • Провівши аналіз сучасних вимог до освітнього процесу виявлено, що сучасні вимоги до освітнього процесу включають інтеграцію цифрових технологій, розвиток критичного мислення та навичок самостійного навчання, а також орієнтацію на практичні результати навчання. Особлива увага приділяється адаптації освітніх програм до змінних умов ринку праці та вимог роботодавців у контексті повоєнного відновлення України. Окреслено основні компетентності педагогів, які є критичними для успішної реалізації освітніх програм в умовах змін. Це гнучкість, здатність до інновацій, володіння сучасними педагогічними технологіями та навички ефективного управління групою. Визначено, що педагоги повинні володіти високим рівнем психологічної стійкості, здатністю підтримувати здобувачів вищої освіти в умовах стресу та адаптувати освітні методи до реалій повоєнного відновлення. З’ясовано, що педагоги відіграють ключову роль у підготовці фахівців, здатних адаптуватися до нових умов ринку праці, зокрема шляхом формування у здобувачів вищої освіти гнучких навичок, здатності до самонавчання та критичного мислення. Педагогічний процес повинен бути орієнтований на розвиток професійних компетенцій, які відповідають вимогам постійно змінюваного ринку праці.

Таким чином, підготовка кваліфікованих фахівців неможлива без відповідного розвитку компетентностей педагогів, що включають використання новітніх методів і технологій навчання та здатність до адаптації до змін. Використання цих компетентностей у практиці сприяє формуванню професіоналів, готових до реалій ринку праці, що є важливим аспектом повоєнного відновлення країни.

  • Детальний аналіз ринку праці та запитів роботодавців дозволив виділити актуальні потреби ринку праці та вимог роботодавців до фахівців у воєнних та повоєнних умовах. Виявлено ключові компетенції та навички, які мають бути інтегровані в освітні програми для забезпечення конкурентоспроможності випускників. Описано зміни, що були внесені в освітні програми підготовки фахівців на другому (магістерському) рівні вищої освіти, за результатами аналізу ринку праці і запитів роботодавців в умовах воєнного стану для підвищення якості підготовки фахівців з вищою освітою. Аналіз включає оновлення навчальних програм у відповідь на потреби ринку праці та роботодавців. Показано, які нові дисципліни додаються, в результаті чого змінюються акценти у викладанні і, відповідно, це підвищує якість підготовки фахівців з вищою освітою.

В результаті змін освітні програми стали більш гнучкими та орієнтованими на запити роботодавців, що сприяє підвищенню якості підготовки магістрів. Апробація скоригованих програм засвідчила їхню ефективність у підготовці висококваліфікованих фахівців, здатних адаптуватися до змінних умов ринку праці та вирішувати актуальні проблеми в умовах воєнного відновлення країни.

  • Проведено глибокий аналіз специфіки освітнього процесу в умовах війни та повоєнного відновлення, зокрема, враховано необхідність психологічної підтримки слухачів та здобувачів освіти для ефективного засвоєння знань і розвитку компетенцій. Визначено ключові психолого-педагогічні чинники, які сприяють формуванню професійних компетентностей, зокрема адаптаційні механізми, мотивація, емоційна стійкість та здатність до саморозвитку.

Розроблено науково-методичне забезпечення для реалізації психолого-педагогічних чинників розвитку професійних компетентностей слухачів курсів підвищення кваліфікації. Особливу увагу приділено врахуванню запитів роботодавців щодо затребуваності фахівців на ринку праці в умовах повоєнного відновлення країни, зокрема: розроблені електронні навчальні курси, навчально-методичні посібники, освітньо-професійні програми для короткострокових курсів підвищення кваліфікації «Інклюзивне навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Основи андрагогіки» та «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану», а також видано науково-методичний посібник науково-дослідної роботи кафедри педагогіки, психології та менеджменту «Науково-методичне забезпечення розвитку компетенцій і навичок сучасних фахівців».

Отже, впровадження науково-методичного забезпечення дозволило підвищити рівень підготовки та психологічної стійкості учасників освітнього процесу, що сприяло їхній ефективній адаптації до змінних умов навчання та професійної діяльності. Апробація матеріалів засвідчила їхню ефективність у підтримці мотивації, розвитку компетенцій та забезпеченні психологічної підтримки на всіх етапах навчання.

За звітний період науково-педагогічними працівниками кафедри педагогіки, психології та менеджменту підготовлено 246 публікацій:

офіційна продукція – 3; наукова продукція – 133: монографії – 7, публікації в наукометричних виданнях (Scopus або Web of Science Core Collection) – 8, фахові видання – 22; міжнародні видання – 2; збірники конференцій – 3;  матеріали в збірниках наукових праць – 91 (у т.ч. матеріали міжнародних конференцій – 46, матеріали всеукраїнських конференцій – 24, матеріали регіональних семінарів – 21); навчальна продукція – 110: навчальні посібники, підручники – 9, електронні навчальні курси – 28, цифрові програмно-методичні комплекси – 1, плани та освітні програми – 4, робочі програми та силабуси – 68.

За звітний період проведено науково-практичні масові заходи:

  • Калейдоскоп психологічних практик (до 45-річчя з дня заснування БІНПО) (14 березня 2024 року);
  • Ювілейне засідання Студії корпоративного тимбілдингу на тему: «Лідери, що надихають» (до 45-річчя з дня заснування БІНПО) (15 березня 2024 року);
  • Регіональний науково-практичний семінар «Психолого-педагогічні чинники формування професійної компетентності кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану» в рамках сорокової Міжнародної спеціалізованої виставки «Освіта та кар’єра – 2024» (26 квітня 2024 року);
  • ІІІ Всеукраїнська студентська науково-практична конференція «Соціально-освітні домінанти професійної підготовки сучасного компетентного фахівця» (16 травня 2024 року);
  • Х Міжнародна науково-практична інтернет конференція «Психолого-педагогічні аспекти навчання дорослих у системі неперервної освіти» (12 грудня 2024 року);
  • У рамках Сорок першої Міжнародної спеціалізованої виставки «Освіта та кар’єра – День студента 2024» проведено круглий стіл на тему: «Якість вітчизняної системи вищої освіти: погляд студентів» (15 листопада 2024 року).

 

ЗВІТ ПРО НАУКОВО-ДОСЛІДНУ РОБОТУ «ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНЦІЙ І НАВИЧОК ФАХІВЦІВ У КОМПЛЕКСНІЙ СИСТЕМІ КОРОТКОСТРОКОВОГО ПРОГНОЗУВАННЯ ПОПИТУ НА ПРОФЕСІЇ В УМОВАХ ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ» ЗА 2024 РІК


Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial