ВНУТРІШНЯ СИСТЕМА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
27.02. 2025
З метою підготовки конкурентоспроможного людського капіталу для високотехнологічного й інноваційного розвитку країни, забезпечення потреб суспільства, ринку праці і держави у кваліфікованих фахівцях у БІНПО активізовано роботу щодо здійснення всебічного, системного та послідовного науково-методичного супроводу реформування та розвитку національної системи вищої та професійної освіти, забезпечення її якості.
У БІНПО розроблена дієва інтегративна багаторівнева педагогічна система наукового і методичного супроводу забезпечення якості освіти, яка гарантує досягнення стратегічної мети реалізації Стратегії розвитку Інституту на 2020-2025 рр., зосередженої на підготовці конкурентоспроможних фахівців на ринку праці, які мають ключові і фахові компетентності, уміють вирішувати комплексні задачі, створювати висококласні та інноваційні інтелектуальні продукти, поділяють цінності вільного демократичного суспільства, швидко адаптуються до змін і розвитку в соціально-культурній сфері.
Забезпечення якості освіти та якості надання освітніх послуг зокрема є освітнім трендом діяльності БІНПО.
Система якості вищої та професійної (професійно-технічної) освіти ґрунтується на системі стратегічного планування, перманентного внутрішнього та зовнішнього моніторингу, самооцінки забезпечення якості замовниками освітніх послуг, роботодавцями та ключовими стейкголдерами, що зреалізовані на всіх рівнях структури управління Інститутом.
У Стратегії розвитку Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти на 2020–2025 роки визначено: Стратегічну ціль 1. Забезпечення якості освітньої діяльності для освіти впродовж життя. Маркетинг освітніх послуг, яка передбачає сприяння сталому розвитку суспільства шляхом підготовки конкурентоспроможного людського капіталу і створення умов для освіти впродовж життя (Lifelong learning), розроблення механізмів визнання результатів формальної і неформальної освіти фахівців тощо.
Розбудова дієвої системи внутрішнього забезпечення якості освіти у БІНПО, відповідно до Стратегії розвитку БІНПО на 2020-2025 роки, передбачає реалізацію таких завдань:
- Розвиток внутрішньої системи забезпечення якості вищої і професійної освіти із залученням до освітнього процесу висококваліфікованих працівників виробництва, бізнесу і сфери послуг, роботодавців і ключових стейкголдерів з урахуванням потреб ринку праці та галузевого контексту .
- Удосконалення системи зовнішнього забезпечення якості вищої освіти відповідно до міжнародного і з урахуванням вітчизняного досвіду.
- Упровадження кластерної (мережевої) моделі безперервного професійного розвитку фахівців шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти для навчання впродовж життя.
- Створення студентоцентрованого (student-centeredapproach) освітнього середовища для підготовки здобувачів освіти (бакалавр, магістр) та підвищення кваліфікації фахівців за різними моделями і формами навчання, за якого замовник освітніх послуг виступає суб’єктом із власними унікальними інтересами, потребами і досвідом, який спроможний бути самостійним і відповідальним учасником освітнього процесу .
- Удосконалення нормативно-правового забезпечення якості вищої і професійної освіти відповідно до стандартів і рекомендацій Європейського простору.
- Систематичне вивчення ринку праці з метою мобільного та адекватного реагування на професійні запити і потреби роботодавців і ключових стейкголдерів.
- Надання випереджувальних сервісних освітніх послуг на принципах бенчмаркінгової діяльності, визначення напрямів формування споживчої лояльності й показників ступеня прихильності замовників освітніх послуг (освітній маркетинг у соціальних мережах (SMM), контент-маркетинг, робота з лідерами думок, комунікативна активність).
- Перманентний моніторинг загального рівня задоволеності замовників якістю освітнього процесу й освітніх послуг за такими напрямами:
- якість освітнього процесу (якість проведення навчальних занять, якість функціонування освітнього середовища, задоволеність здобувачів вищої освіти викладацькою діяльністю науково-педагогічних працівників, задоволеність викладачів умовами праці, якість освітніх програм);
- якість умов освітнього процесу (рівень підготовки здобувачів освіти; кадрове, матеріально-технічне, інформаційне забезпечення, підвищення кваліфікації педагогічних, наукових і науково-педагогічних працівників);
- якість результатів освітнього процесу (успішність здобувачів вищої освіти, рівень сформованості загальних і професійних компетентностей, працевлаштування випускників).
9. Сприяння формуванню академічної культури якості, забезпечення ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату у наукових працях працівників БІНПО і здобувачів вищої освіти.
При формуванні політики БІНПО щодо забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти враховані такі принципи:
- відповідності європейським стандартам і рекомендаціям з якості вищої освіти (ESG-2015);
- відповідності національним стандартам вищої освіти;
- автономії закладу вищої освіти, як відповідального за забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти;
- системного та процесного підходу до управління якістю на всіх стадіях освітнього процесу;
- здійснення моніторингу якості;
- усвідомлення всіма співробітниками Інституту відповідальності за якість вищої освіти та освітньої діяльності;
- визнання необхідності розроблення стратегії, політики та процедур забезпечення якості вищої освіти та освітньої діяльності БІНПО;
- орієнтації на поточні і майбутні потреби споживачів, прагнення до перевищення їхніх очікувань;
- прийняття управлінських рішень на основі аналізу своєчасної, повної й об’єктивної інформації;
- залучення і активної участі всіх працівників, здобувачів вищої освіти ЦНТУ, роботодавців та інших зацікавлених сторін до процесу забезпечення якості;
- відкритості інформації на усіх етапах забезпечення якості та прозорості процедур системи забезпечення якості освітньої діяльності в Інституті, що супроводжується висвітленням інформації щодо процесів та результатів, залученням зацікавлених осіб;
- забезпечення академічної культури у суб’єктів освітнього процесу тощо.
Функціонує Рада із забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти.
Рада із забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти є дорадчо-консультаційним органом, мета якого: організація внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти відповідно до Стратегії БІНПО на 2020-2025 рр. До складу Ради з якості увійшли 11 науково-педагогічних працівників БІНПО, 4 ключових стейкголдери, представники студентського самоврядування.
Основне завдання БІНПО полягає у забезпеченні якості освітньої діяльності і якості освіти, їх відповідності національним ліцензійним умовам надання освітніх послуг, європейським і міжнародним освітнім стандартам.
Розбудова дієвої системи внутрішнього забезпечення якості освіти у БІНПО, відповідно до Стратегії розвитку БІНПО на 2020-2025 роки, передбачає реалізацію таких завдань:
- Розвиток внутрішньої системи забезпечення якості вищої і професійної освіти із залученням до освітнього процесу висококваліфікованих працівників виробництва, бізнесу і сфери послуг, роботодавців і ключових стейкголдерів з урахуванням потреб ринку праці та галузевого контексту.
- Удосконалення системи зовнішнього забезпечення якості вищої освіти відповідно до міжнародного і з урахуванням вітчизняного досвіду.
- Упровадження кластерної (мережевої) моделі безперервного професійного розвитку фахівців шляхом формальної, неформальної та інформальної освіти для навчання впродовж життя.
- Створення студентоцентрованого (student–centeredapproach) освітнього середовища для підготовки здобувачів освіти (бакалавр, магістр) та підвищення кваліфікації фахівців за різними моделями і формами навчання, за якого замовник освітніх послуг виступає суб’єктом із власними унікальними інтересами, потребами і досвідом, який спроможний бути самостійним і відповідальним учасником освітнього процесу .
- Удосконалення нормативно-правового забезпечення якості вищої і професійної освіти відповідно до стандартів і рекомендацій Європейського простору.
- Систематичне вивчення ринку праці з метою мобільного та адекватного реагування на професійні запити і потреби роботодавців і ключових стейкголдерів.
- Надання випереджувальних сервісних освітніх послуг на принципах бенчмаркінгової діяльності, визначення напрямів формування споживчої лояльності й показників ступеня прихильності замовників освітніх послуг (освітній маркетинг у соціальних мережах (SMM), контент-маркетинг, робота з лідерами думок, комунікативна активність).
- Перманентний моніторинг загального рівня задоволеності замовників якістю освітнього процесу й освітніх послуг за такими напрямами:
- якість освітнього процесу (якість проведення навчальних занять, якість функціонування освітнього середовища, задоволеність здобувачів вищої освіти викладацькою діяльністю науково-педагогічних працівників, задоволеність викладачів умовами праці, якість освітніх програм);
- якість умов освітнього процесу (рівень підготовки здобувачів освіти; кадрове, матеріально-технічне, інформаційне забезпечення, підвищення кваліфікації педагогічних, наукових і науково-педагогічних працівників);
- якість результатів освітнього процесу (успішність здобувачів вищої освіти, рівень сформованості загальних і професійних компетентностей, працевлаштування випускників).
- Сприяння формуванню академічної культури якості, забезпечення ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату у наукових працях працівників БІНПО і здобувачів вищої освіти.
Одним із пріоритетних напрямів діяльності БІНПО є формування позитивного іміджу, забезпечення високої якості підвищення кваліфікації фахівців та досягнення конкурентних переваг на ринку освітніх послуг, що зумовило застосування системного підходу до моніторингу та оцінювання задоволеності замовників освітніх послуг та ключових стейкхолдерів.
Процес формування інформаційної бази моніторингу якості має безперервний, циклічний (спрямовуватися на постійне поповнення інформаційної бази відповідними кількісно-якісними показниками), адаптивний (змінний як за кількістю, так і за складом показників відповідно до коригування мети й індикаторів стратегії об’єкта) характер.
Формування підсистеми аналітичного забезпечення здійснюється на основі аксіологічного, атрибутивного, івент-аналізу, контент-аналізу, праксеологічного, проблемного, системного, ситуаційного, стратегічного, операційного, SWOT-аналізу тощо.
Використання технологій моніторингу та оцінювання задоволеності замовників освітніх послуг та ключових стейкґолдерів допомагає забезпечити якість підвищення кваліфікації фахівців та досягти конкурентних переваг на ринку освітніх послуг. Проведено дорадчий моніторинг, який, за визначенням програми Європейського Союзу ЕРАЗМУС+ повинен бути сфокусованим на вивченні роботи партнерства, плануванні та реалізації запланованих заходів, пріоритетах, методології, виконанні завдань та досягненні результатів.
У межах моніторингу якості на базі Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти щорічно проводяться репрезентативні моніторингові дослідження й оцінювання рівня задоволеності замовників (споживачів) освітніх послуг підвищення кваліфікації фахівців у галузі П(ПТ)О, які спрямовуються на отримання даних про кількісно-якісні показники задоволеності різних категорій слухачів та аналіз їхньої динаміки.
Моніторингові дослідження організовуються відповідно до річних планів, якими визначаються види, етапи проведення моніторингових досліджень, зміст заходів, терміни виконання, безпосередніх виконавців та відповідальних осіб.
Результати моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі професійної (професійно-технічної) освіти затребувані у щорічному плануванні роботи Інституту, зокрема, аналітичні матеріали за результатами моніторингових досліджень сприяють встановленню науково обґрунтованих загальних тенденцій, визначенню абсолютних та відносних значень показників, їх кількісно-якісному аналізу, слугують досягненню цілей з поліпшення якості освіти і якості освітньої діяльності з підвищення кваліфікації та є підґрунтям для прийняття виважених управлінських рішень.
МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ ОСВІТИ Й ОСВІТНІХ ПОСЛУГ СЛУХАЧІВ КУРСІВ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
До проведення моніторингових досліджень якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі П(ПТ)О залучались НМЦ ПТО у 17 областях та НМК у м. Київ, керівники і педагогічні працівники ЗП(ПТ)О тощо.
Моніторингові дослідження організовуються відповідно до річних планів, якими визначаються види, етапи проведення моніторингових досліджень, зміст заходів, терміни виконання, безпосередніх виконавців та відповідальних осіб.
Результати моніторингу якості підвищення кваліфікації фахівців у галузі професійної (професійно-технічної) освіти затребувані у щорічному плануванні роботи Інституту, зокрема, аналітичні матеріали за результатами моніторингових досліджень сприяють встановленню науково обґрунтованих загальних тенденцій, визначенню абсолютних та відносних значень показників, їх кількісно-якісному аналізу, слугують досягненню цілей з поліпшення якості освіти і якості освітньої діяльності з підвищення кваліфікації та є підґрунтям для прийняття виважених управлінських рішень.
КУЛЬТУРА ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ