УЧАСТЬ БІНПО У ВЕБІНАРІ УКРАЇНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО ФОНДУ «ОСВІЧЕНІ ЧИ ЩАСЛИВІ: ЯК СПІВВІДНОСЯТЬСЯ ПОКАЗНИКИ ЯКОСТІ ОСВІТИ ТА ІНДЕКСУ ЩАСТЯ»

03.02. 2024

 01 лютого 2024 року науково-педагогічні працівники кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України взяли участь вебінарі: «Освічені чи щасливі: як співвідносяться показники якості освіти та індексу щастя».

Модератор: Лариса Осадча, кандидатка філософських наук, доцент, професорка кафедри культурології та міжкультурних комунікацій Національної академії керівних кадрів культури та мистецтв, експертка Українського культурного фонду, який і був організатором даного заходу.

Згідно з Концепцією Всесвітньої організації охорони здоров’я підвищення  рівня освіти – найкращий спосіб формування здорового (у фізичному і психічному розумінні) суспільства. Саме освіта виступає суспільним засобом формування життєвих установок, соціальних цінностей і мотивів поведінки. У рамках освіти і науки формуються і нагромаджуються основні ресурси сучасного економічного розвитку. Сьогодні у світі освіта є головним показником, що забезпечує соціальну мобільність, даючи можливість нашим дітям досягати економічних, соціальних успіхів самостійно, перевершуючи здобутки попередніх поколінь. Освіта є ще й чинником збереження соціальної справедливості, значним внеском у формування людського капіталу (сукупність нематеріальних активів, які визначаються економічною цінністю досвіду та навичок працівника), виступаючи одночасно і суспільним, і особистим невідчужуваним капіталом.

В основу вебінару були покладені оприлюднені результати міжнародного порівняльного дослідження учнівської успішності PISA 2022 (Programme for International Students Assessment), в результаті яких з’ясувалося, що беззаперечними лідерами у навчанні є країни Далекосхідного регіону: Сінґапур, Тайвань, Південна Корея, Японія. Із західних країн високі результати показали Естонія, Ірландія, Канада, Швейцарія. Але лектор показав, що якщо співставити цей рейтинг з іншим, наприклад, із показниками суб’єктивного благополуччя населення (World happiness index), то виявляється, що країни-лідери у галузі освіти значно відстають у вмінні насолоджуватися життям, довіряти світові, бути щасливими.

То чи реально взагалі знайти ту золоту середину, коли населення може бути одночасно і освічене, і щасливе? Прикладом таких країн виступають Швейцарія, Данія, Норвегія, Австралія, що здобули високі показники в обох рейтингах – освітнього успіху й субʼєктивного відчуття благополуччя своїх громадян.

Усіх цікавила відповідь на запитання: «Українська нація освічена чи щаслива?» І ми хочемо, щоб між цими прикметниками стояв прийменник «і». І ми справді можемо бути освіченими і щасливими, а ще вільними і незалежними.  Що ж для цього потрібно? На думку модератора, перш за все, потрібно, щоб були щасливі педагоги. Адже коли педагог щасливий і відчуває себе у  безпеці, то все це передається його учневі. Тому професійне вигоряння педагогів, можливість забезпечення їх базових найбільш насущних фізіологічних потреб і  потреб безпеки повинно завжди бути в пріоритеті. Модератор заходу навела приклад проведених досліджень, в яких було показано, що якщо учні відчували себе у безпеці з викладачем, то навіть, не зважаючи на нижчий рівень підготовленості цих педагогів, рівень засвоєних знань у них був вищим, ніж у учнів тих педагогів, з якими не було безпечно.

В умовах воєнного стану, в умовах переходу на інклюзивність освіти це питання обов’язково потрібно враховувати і наголошувати на цьому, в т.ч. і на курсах підвищення кваліфікації серед слухачів Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти. Адже педагог на всіх рівнях освіти – це приклад для наслідування. І всім нашим дітям, а підліткам і молоді особливо, потрібно, щоб поряд з учителем йому було безпечно і комфортно, щоб було на кого рівнятися і знати, що незважаючи ні на що «все буде добре». Саме в таких умовах, навіть враховуючи сувору дійсність сьогодення, у нас є шанс виховати небайдуже освічене і щасливе покоління українців.

Вебінар дав можливість замислитись над внеском кожного у своє особисте щасливе життя і в щасливе життя нашої країни. Тому щиро дякуємо організаторам та особисто лекторці Ларисі Осадчій за таку актуальну, важливу і практично орієнтовану інформацію!

Організатори обіцяли, що із записом цієї відкритої лекції можна буде ознайомитись на ютуб-каналі Культурного Проекту, тому кожен бажаючий зможе це зробити, щоб визначити свої шляхи і можливості долучення до будівництва освіченої та щасливої нації.